آخرین اخبار
کد مطلب: 146606
اشباع شدن محل دفن زباله‌هاي لردگان در کنار درختان جنگلي
تاریخ انتشار : 1400/02/04 14:02:24
نمایش : 565
اين روزها انباشت زباله‌ها و دفن نامناسب آن به عنوان يک تهديد براي جنگل‌ها به شما مي رود ومکان دفن زباله در شهر لردگان در کنار درختان جنگلي چندي است اشباع شده و نيازمند جايگاه جديد است.
استان چهارمحال و بختياري با يک ميليون و ۶۵۳ هزار هکتار در بخش مرکزي کوه‌هاي زاگرس واقع است و از استان‌هاي زاگرسي کشور است که ۳۲۸ هزار هکتار از وسعت استان را عرصه جنگلي تشکيل مي‌دهد که به صورت نواري از کوه‌هاي بازفت در شهرستان کوهرنگ آغاز و به سمت کوه‌هاي فلارد در شهرستان لردگان کشيده مي‌شود.

گونه گياهي اين جنگلها بلوط، زبان گنجشک، چنار، افرا، نارون، گردوي جنگلي و بنه است و ۲.۳ درصد از منابع ملي استان را تشکيل مي‌دهند.

۵۰ درصد مساحت جنگل‌هاي استان در شهرستان لردگان قرار دارد که برخي از خبرهاي رسيده حاکي است از انباشتن زباله در بخشي از جنگلهاي اين شهرستان است.

زباله عاملي براي مرگ محيط‌زيست و جنگل

يک فعال زيست‌محيطي چهارمحال و بختياري با اشاره به اهميت دفن اصولي زباله براي حفظ محيط زيست و منابع طبيعي گفت: دفن غيراصولي زباله به عنوان يک تهديد جدي براي محيط‌زيست و تنوع زيستي، جنگل‌ها، مراتع و حفظ سلامت انسان است.

هومان خاکپور افزود: مراکز دفن زباله در استان به عنوان يک مرکز و محلي براي رهاسازي زباله توسط شهرداري و دهياري تبديل شده است و کمتر نشانه دفن اصولي و بهداشتي زباله در اين محل‌ها ديده مي‌شود و در شهرهاي استان مانند شهرکرد و بروجن هم اين معضل مشهود است. 

وي اظهار داشت: با توجه به اينکه زباله‌هاي عامل تهديد براي سلامت مردم و تنوع زيستي منطقه هستند و آلودگي ايجاد مي‌کنند، اجراي طرح‌هاي مديريت پسماند و دفن اصولي زباله يک اولويت است.

به گفته وي، دفن زباله يک روش منسوخ شده است و بايد از راه‌هاي اصولي و علمي‌تر از جمله مديريت زباله‌ها استفاده کرد و اين امر بايد از خانه‌ها با تفکيک زباله شروع شود تا امحاء زباله با کمترين خسارت انجام شود.

وي به ارزش اقتصادي زباله اشاره کرد و گفت: با تفکيک زباله مي‌توان توليد ثروت کرد و اين طلاي کثيف را وارد چرخه اقتصادي کرد چرا که زباله‌ها به عنوان يک تهديد نيستند و توليد ثروت و ظرفيت اقتصادي دارند.

اين کنشگر زيست‌محيطي افزود: در استان مشکلات زيادي در حوزه مديريت پسماند از جمله نامناسب بودن جانمايي مکان‌هاي دفن زباله، دفن غيراصولي و ناکافي بودن نظارت بر دفن زباله از سوي نهادهاي ناظر وجود دارد.

به گفته وي، در شهرستان لردگان به عنوان يکي از مناطق جنگلي استان جانمايي مکان دفن زباله مشکل دارد و جانمايي اين مکان در سه دهه گذشته مناسب نبوده و در آن ملاحظات زيست محيطي ديده نشده است.

وي اظهار داشت: اين مکان علاوه بر اينکه در عرصه جنگلي است در بالادست شهرستان و در يک دامنه قرار دارد که شيرابه زباله‌ها به پايين دست سرازير و وارد شهر لردگان و روستاهاي پايين دست مي‌شود، تهديدي براي سلامت مردم، مزارع پرورش ماهي، شاليزارها پايين دست است.

وي به رها شدن زباله‌هاي بيمارستاني و الکترونيکي در اين منطقه و افزايش ميزان خسارت و تهديدهاي زيست محيطي اشاره کرد و گفت: وجود اين زباله‌ها باعث مي‌شود شيرابه‌هاي زباله وارد خاک و منابع آبهاي زيرزميني شود که اين امر سلامت مردم را به خطر مي‌اندازد.

خاکپور با اشاره به آتش زدن زباله‌ها براي امحاء زباله اشاره کرد و گفت: اين روش علاوه بر آلودگي هوا باعث گسترش آتش به رويشگاه‌هاي طبيعي،جنگلي و مرتعي مي‌شود.

به گفته وي، رها شدن زباله‌ها در جنگل‌ها و مناطق گردشگري باعث آلودگي ديداري شده و مناطق طبيعي و گردشگري زيباي طبيعي و ظرفيت گردشگري خود را از دست مي‌دهند و منظر طبيعي آلوده مي‌شود.

وي اظهار داشت: دفن نامناسب زباله تهديدي براي تنوع زيستي است که خسارت به بخش تنوع زيستي و حيات وحش نيز وارد مي‌کند که حيات وحش به اميد غذا به اين محل‌ها مي‌آيند و بر اثر برخورد با ظروف پلاستيکي و يا شيشه‌هاي مصدوم شده و يا مي‌ميرند.

دفن غير اصولي زباله  تهديدي براي سلامت است و با متخلفان برخورد مي‌شود 

سرپرست مرکز بهداشت و درمان شهرستان لردگان با اشاره به اينکه مرکز بهداشت و درمان به عنوان ناظر بر دفن اصولي زباله در سطح شهرستان است، گفت: با متخلفان در حوزه دفن غيراصولي زباله برخورد مي‌شود.

فريبرز جباري افزود: برخي از زباله‌ها در مناطق گردشگري و طبيعي شهرستان به دليل رعايت نکردن مردم و مسافران است.

وي با تاکيد بر اينکه براي جانمايي محل دفن زباله کميته مکان‌يابي با حضور دهياران، شهرداري‌ها  ،  شبکه بهداشت و درمان، محيط‌زيست و منابع طبيعي فعال است، گفت: در اين کميته تمام مسايل زيست محيطي، در نظر گرفته مي‌شود.

اين مسوول بهداشت لردگان اظهار داشت: شبکه بهداشت و درمان ناظر بر دفن اصولي زباله است و در صورت بروز تخلف در مرحله نخست اخطار و در مرحله بعد متخلفان به مراجع قضايي ارجاع داده مي‌شوند.

جباري با تاکيد بر اينکه تاکنون مواردي در خصوص دفن غيراصولي زباله در سطح شهرستان شناسايي شده است، گفت: بيشتر ين موراد با صدور اخطار و تذکر اصلاح شده است.

مکان دفن زباله در شهر لردگان اشباع شده و بايد مکان جديد در نظر گرفته شود

شهردار لردگان نيز با اشاره به افزايش جمعيت و همچنين افزايش توليد زباله گفت: مکان فعلي دفن زباله در اين شهر اشباع شده و بايد مکان جديد براي دفن زباله در نظر گرفته شود.

شهرام بابامير افزود: مکان دفن زباله فعلي در سال ۱۳۷۴ طبق قرارداد ۸۰۹۹۴ و با موافقت منابع طبيعي و کميته مکان‌يابي در زميني با ۲۵ جريب و ۴۲۰ متر در اراضي منابع طبيعي پلاک شماره ۶۶ احداث شده است.

وي با تاکيد بر اينکه اين مکان در چند سال اخير به دليل رشد جمعيت شهري و روستايي و افزايش ميزان توليد زباله پر شده، گفت: شهرداري ماهانه براي دفن زباله در اين مکان اقدام به گودبرداري مي‌کند، تا زباله شهري دفن شود.

بابامير اظهار داشت: مشکل اصلي در خصوص پراکنده شدن زباله‌ها در حاشيه اين مکان و اطراف جنگل دفن غيراصولي زباله توسط دهياري‌هاي و بخشداري‌هاي حاشيه شهر و همچنين زباله‌هاي ساختماني توسط اهالي شهر است که باعث پراکندگي زباله در سطح شهر شده است.

به گفته وي، دهيارهاي و بخشداري‌ها و همچنين مردم اقدام به تخليه زباله در مسير اين محل و همچنين اطراف محل مي‌کنند که اين امر باعث پراکندگي زباله در منطقه شده و تاکنون مکاتبات زيادي با دهيارها و بخشداري‌ها در اين خصوص انجام شده است.

بابامير، به واگذار زمين جديد از سوي منابع طبيعي در حاشيه اين محل براي دفن زباله تاکيد کرد و گفت: در صورت واگذاري زمين، شهرداري  نيز آماده است نسبت به دفن اصولي زباله مطابق با قوانين زيست محيطي اقدام کند.

شهردار لردگان به پوشش جنگلي منطقه اشاره کرد و گفت: به دليل اين پوشش جنگلي تاکنون مکان مناسب براي دفن زباله در شهر لردگان مشخص نشده است.

وي با تاکيد بر اينکه روزانه بالاي ۶۰ تن زباله در اين شهر توليد مي‌شود، گفت: محل کنوني دفن زباله محلي براي دفن زباله‌هاي شهر لردگان و ۹ روستاي حاشيه اين شهر است که جوابگوي اين ميزان زباله توليدي را ندارد.

دفن زباله در جنگل‌هاي بلوط لردگان غير مجاز است و منابع طبيعي از انباشت زباله در جنگل شاکي 

رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان لردگان نيز با اشاره به اينکه نيمي از جنگل‌هاي بلوط استان در اين شهرستان قرار دارد و ۱۵۰ هزار هکتار مساحت اين شهرستان جنگلي است، گفت:رها سازي زباله در حاشيه جنگل‌هاي بلوط يک تهديد براي سلامت محيط زيست، حيات وحش و همچنين منابع طبيعي است و اين نهاد به عنوان يک نهاد ناظر به محيط‌زيست و منابع طبيعي از انباشت زباله در حاشيه جنگل شاکي است.

آيت حسني افزود: از ۲ تا سه دهه گذشته زباله‌هاي لردگان و روستاهاي حاشيه آن در اين مکان دفن مي‌شود و اين مکان در چندين سال گذشته بدون در نظر گرفتن ملاحظات زيست‌محيطي براي دفن پسماند در نظر گرفته شده است.

وي با تاکيد بر اينکه در گذشته دبيرخانه کميته پسماند با شبکه بهداشت بود، گفت: هم‌اکنون محيط زيست مسوول اين دبيرخانه است و منابع طبيعي و مرکز بهداشت به عنوان اعضاي اين کميته هستند که پس از ارائه درخواست براي مکان يابي دفن زباله، درخواست‌ها در اين کميته مطرح مي‌شود تا مراحل کسب مجوز طي شود.

حسني اظهار داشت: در سال‌هاي گذشته محلي براي دفن زباله در محدوده شهر لردگان در نظر گرفته شد که اين محل به دليل رعايت نکردن مسايل زيست‌محيطي مشکلاتي را براي منطقه بوجود آورده است و پراکنده شدن زباله در حاشيه جنگل و منابع طبيعي و وارد شدن شيرابه زباله به دليل دفن غير اصولي به آب‌هاي زيرزميني  از مهمترين مشکلات است.

وي به انجام مکاتبات در خصوص دفن غير اصولي زباله در چندسال گذشته با متوليان شهرستان اشاره کرد و گفت: تاکنون پيگيري‌هاي اصولي انجام نشده است.

حسني اظهار داشت: وجود زباله در حاشيه جنگل علاوه بر مشکلات آلودگي باعث بروز آتش سوزي در جنگل نيز مي‌شود.

رسيدگي به تخلف دفن غير اصولي زباله در محاکم قضايي در دست بررسي است

مدير اداره محيط زيست شهرستان لردگان با اشاره به دفن غيربهداشتي و غيراصولي زباله در شهر لردگان گفت: رسيدگي به موضوع دفن غيراصولي زباله در شهر لردگان در محاکم قضايي در دست بررسي است.

فرهاد محمودي افزود: مکان دفن زباله در شهر لردگان در سال حدود ۲ دهه گذشته از طريق کميته مکان‌يابي شهرستان با دبيري شبکه بهداشت و با حضور اعضاي اين کميته از جمله  نمايندگان منابع طبيعي و شبکه بهداشت و درمان تاييد شده بود.

وي به رعايت نکردن مديريت صحيح و اصولي دفن زباله شهري توسط شهرداري اشاره کرد و گفت: در جلسات متعدد در کارگروه مديريت پسماند شهرستان اين موضوع مطرح و اخطاريه‌هاي لازم از سوي اداره حفاظت محيط‌زيست شهرستان به شهرداري ارائه شد که به دليل بي‌توجهي به اخطاريه‌هاي زيست‌محيطي و پراکندگي زباله دربخش وسيعي از جنگل‌هاي اطراف محل دفن موضوع در دادگاه‌هاي شهرستان مطرح و در حال پيگيري است.

روند بررسي دفن غيراصولي زباله 

دادستان عمومي و انقلاب شهرستان لردگان با اشاره به اهميت بحث سلامت مردم گفت: تا آخر فروردين‌ماه امسال هيچ شکايتي در خصوص دفن غير اصولي زباله در اين شهرستان به دادستاني گزارش نشده بود.

سعيد جريده‌اصل افزود: روز يکم ارديبهشت‌ماه يک شکايت از سازمان محيط زيست شهرستان عليه شهرداري در خصوص دفن غيراصولي زباله به دادستاني ارائه شد که روند رسيدگي به اين موضوع به يکي از شعب دادگستري داده شده است.

با توجه به اهميت بحث حفظ و حراست از جنگل‌ها و پيگيري خبرنگار ايرنا در خصوص زباله‌هاي انباشت شده در حاشيه جنگل ، اين امر از سوي مسوولان شهرستان مورد بي توجهي قرار داشته و حتي تا قبل از پيگيري خبرنگار ايرنا هيچ شکايتي به دادگستري در خصوص دفن غيراصولي زباله ارائه نشده بود، همچنين مرکز بهداشت شهرستان در ابتدا بيان مي کرد که زباله‌هاي رها شده در اين منطقه به دليل گردشگر پذير بودن از سوي گردشگران و مسافران است و پس از ارائه مستندات و مدارک به بررسي موضوع پرداختند.

اين امر جاي سوال است که دستگاه‌هاي نظارتي و متولي مانند مرکز بهداشت که مسوول ناظر است چرا تاکنون با توجه به اين وضع موجود و انباشت زباله در حاشيه جنگل و حتي در مسير مکان دفن زباله برخوردي صورت نگرفته است؟ همچنين حفاظت محيط زيست که مسوول مکان يابي محل دفن زباله و همچنين پايش و نظارت اين مکان‌ها و مسوول پيگيري تخلفات زيست محيطي و صدور اخطار و تذکر و همچنين معرفي به مراجع قضايي است، چرا تاکنون هيچ پرونده تخلفي براي اين مکان تشکيل نداده است.

بر اساس مشاهدات و مستندات موجود اين مکان از چند سال گذشته وضع نامناسب داشته و زباله‌ها به صورت غير اصولي دفن شده و يا در مسير محل دفن تحليه مي‌شدند، اما شهرداري به عنوان مسوول شهر نيز در اين زمينه بي تفاوت بوده و تنها به اين امر بسنده کرده که چندين مرتبه پيگيري در خصوص مکان جديد دفن  زباله داشته در حاليکه اين مسوول در صورت مشاهده زباله‌هاي رها شده در حاشيه محل دفن به دنبال شناسايي متخلفان و معرفي آنها به مراجع قضايي بايد اقدام مي‌کرده و همچنين مي‌توانسته با استفاده از توان و نيروي خدمات شهري نسبت به دفن زباله‌هاي انباست شده در مسير محل دفت اقدام کند که اين امر را نيز اجرايي نکرده است.

شهرستان لردگان در فاصله ۱۶۰ کيلومتري مرکز استان قرار دارد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس